Marcus 4:1-9
Vandaag lezen we de gelijkenis van Jezus over zaadjes die in de akker vallen en vrucht dragen. Het meest vruchtbaar zijn natuurlijk de vrouwen onder ons. In de Bijbel vindt je veel verhalen over bevrijding die beginnen met verhalen over de vrouwen die daarin een rol spelen. Mozes zou het volk Israel uit de slavernij in Egypte leiden en aan het begin van het verhaal over Mozes gaat het over zijn moeder, zijn zuster en een Egyptische prinses. De zuster van Mozes speelde ook later nog een belangrijke rol. Aan het begin van het verhaal van Jezus van vandaag staat zijn moeder. Het is eigenlijk een verhaal over hoop en wanhoop. We hopen natuurlijk allemaal dat ons streven in het leven ook wat opbrengt. Veel mensen zeggen dan dat ze de wereld voor hun kinderen een beetje beter willen achterlaten als ze de wereld hebben aangetroffen.
Voor de agrariërs breekt de tijd van zaaien en planten aan en de hoop op een goede oogst. Nu de meeste agrariërs verdwenen zijn heeft de Protestantse kerk in de jaarlijkse bid en dankdagen voor het gewas ook de arbeid daar bij betrokken. En natuurlijk is het goed om met elkaar af te spreken, en daarbij stil te staan, dat dat zaaien,oogsten en werken tot zegen zal zijn, ofwel ten goede komt aan de armsten in de samenleving. En in onze dagen kan dat heel direct en tastbaar door een flink deel van gewas en inkomen te bestemmen voor de voedselbanken, als een winkel 2 produkten voor de prijs van 1 geeft kun je dat extra product gemakkelijk even langsbrengen. Vrouwen weten dat over het algemeen al wel, maar vrouwen moeten vandaag weer eens stilstaan bij wat ze eigenlijk waard zijn.
Veel vrouwen stellen zich nog te dienstbaar en onderdanig naar hun mannen op. Omdat ze vaak zo weinig van zichzelf houden komt er van de liefde voor hun naaste ook maar weinig terecht. De biddag voor gewas en arbeid wordt overigens het meest gevierd door de aanhang van de SGP, voor hen is het zaak de inbreng van vrouwen ook vruchtbaar te laten zijn voor de hele samenleving en die inbreng niet alleen over te laten aan de mannen onder hen. Straks bij de verkiezingen voor de tweede kamer zouden lijsten van de SGP waarop alleen mannen verkiesbaar zijn eigenlijk moeten worden geweigerd als strijdig met de Bijbel, met de grondwet trouwens ook. Onze hele samenleving zou er een stuk vruchtbaarder van worden en dat is ook de bedoeling van het Bijbelgedeelte dat we vandaag lezen. Laten we bij alle discussies die over ons land gevoerd gaan worden die discussie niet vergeten, in een land dat zich op de God van Israël richt kan iedereen meedoen en hoort iedereen vertegenwoordigd te zijn in de volksvertegenwoordiging.