Handelingen 10:34-48
God, tenminste de God van Petrus, maakt dus geen onderscheid tussen mensen maar trekt zich het lot aan van iedereen, uit welk volk dan ook, die rechtvaardig handelt en ontzag heeft voor God. Dat is wat er bij ons niet wil ingaan. Als mensen God anders noemen, maar desalnietemin ontzag hebben en delen wat ze hebben met de armen, maaltijd houden met de vreemdelingen onder hen, en recht en gerechtigheid betrachten dan denken wij dat er meer moet gebeuren. Dan zullen wij wel uitmaken wat God wel en niet goed moet, of zelfs mag, vinden. Zo niet Petrus in dit verhaal uit het boek van de Handelingen. Petrus herinnert nog eens aan Jezu van Nazareth hoe die door de dood heen liefde bleef volhouden en mensen bleef terugbrengen naar de samenleving waaruit ze verstoten waren. Wij hebben hard moeten leren wat het betekent mensen uit onze samenleving uit te stoten op grond van hun afkomst of overtuiging. Vandaag is het de vierde mei en vanavond om 8 uur kunnen we demonstreren dat we dat nooit meer in ons midden willen. Dat wij iedereen die daaraan is doodgegaan, of daartegen wilde opstaan en dus moest sterven, ons willen blijven herinneren en herdenken. Dat heeft alleen zin als we zelf bereid zijn op te staan tegen iedereen die een ander veroordeelt louter om dienst godsdienst of afkomst, om nationaliteit of cultuur. We zijn in ons land veroordeeld om een samenleving te vormen met iedereen die hier is komen wonen of nog komt wonen. Als we dat niet doen dan lopen we de kans dat de geschiedenis zich herhaalt. Petrus noemde al die mensen die buiten de samenleving geplaatst waren bezeten van de duivel. Een manier van spreken die Grieken en Romeinen zeker zal hebben aangesproken. Wij geloven niet meer in de duivel, wij geloven immers in God, maar we herinneren ons nog wel het absolute kwade waar we ons niet alleen van moeten afkeren maar ook voor moeten hoeden. Morgen zijn er overal bevrijdingsfestivals en bevrijdingsfeesten. Ze hebben thema’s die ons wakker houden en bewust maken van de noodzaak ook in onze dagen in opstand te komen tegen het kwade dat onder ons is. Tegen haatzaaien en kort door de bocht mensen veroordelen omdat een kleine minderheid onder hen hun godsdienst verkeerd verstaat. Want zoals in de naam van Jezus die vrede bracht en als weldoener rondging vele misdaden zijn gepleegd zo worden ook in de naam van Mohammed de Profeet die opriep tot gerechtigheid en het geven van aalmoezen ten onrechte vele misdaden gepleegd. Vanavond herdenken we, morgen komen we in opstand tot bevrijding.