Genesis 41:14-24
Het is wat, heb je jaren in de kerker gezeten en wordt je er eindelijk uitgehaald dan loop je de kans als boodschapper van het onheil toch nog je leven te verliezen. Want het woord dat hier voor kerker wordt gebruikt kan ook put betekenen. Het is hetzelfde woord dat werd gebruikt toen Jozef in de put werd geworpen. En wat in de put zitten betekent kent onze taal maar al te goed, het is bij ons een spreekwoord geworden en wie in de put zit is niet blij. Maar wie uit die put klimt moet er wel op rekenen het gewone leven weer aan te moeten kunnen en ook dat hoeft niet altijd een pretje te zijn. De dromen zijn natuurlijk glashelder. Het gaat dan ook kennelijk niet om de uitleg van de dromen maar om de oplossing van het probleem waarop ze duiden. De dromen gaan over de Nijl. Voor Egypte is de Nijl niet zomaar een rivier. Elk jaar stijgt het water van de Nijl en overstroomt een groot deel van de delta. De grond die ver uit Afrika door de Nijl is meegevoerd en in het water zweeft zakt dan naar de bodem en maakt het land rond de Nijl extreem vruchtbaar. Die jaarlijkse stijging van het water werd door de Egyptenaren nauwkeurig berekent. Hun hele godsdienst met de berekeningen van de zon, de maan en de sterren was gericht op het handhaven van de jaarlijkse bevruchting van het land. Maar wat nu als de Nijl wel buiten haar oevers zou treden maar niet vruchtbaar zou zijn. De magere koeien eten dan de vette koeien op. En wat dan als de Nijl wel het land bevloeit maar geen vruchtbaarheid voor het land brengt. De volle korenaren die ze waren gewend zouden opgaan in de dorre en schriele korenaren. Een hongersnood zou wachten en hoe moesten ze die hongersnood afwenden. Al die tovenaars, magiƫrs en raadslieden die waren opgetrommeld hadden het probleem niet kunnen oplossen. Die slaaf die ze uit de gevangenis hadden gehaald, kaal geschoren en nieuw gekleed, zodat hij er als een hoveling uit zou zien mocht nu het probleem benoemen. Dan konden ze hem de schuld geven,ervoor straffen en samen een conferentie beleggen over de mogelijke oplossingen. Zo doen de machthebbers toch meestal? Het zijn de armen die de schuld krijgen van de problemen van de rijken. Niet de exorbitante zelfverrijking in het bedrijfsleven en de extreem hoge beloningen maar de looneisen van de vakbonden veroorzaken de economische problemen. Predikers die het zo durven verwoorden krijgen te horen dat zich bij hun eigen vak moeten houden, van de verdeling tussen arm en rijk hebben ze geen verstand. Of de Bijbel daar niets over te zeggen heeft. Jozef heeft gelijk, het is God die dit soort dromen kan uitleggen, het God die een uitweg biedt uit de economische problemen die zich aandienen. Misschien is die uitweg wel voordelig ook voor de machthebbers. Want echt samen delen is voor een heel volk en is niet bedelen en afwachten of je wat krijgt. Maar dat is een ander verhaal. Dit verhaal ging over onze economie en over de voedselcrisis in de wereld. Daar moeten we God dus bij halen.