Ga niet het pad van goddelozen

Spreuken 4:13-26 We worden vandaag door de Spreukendichter gewaarschuwd. We moeten niet de weg gaan van de goddelozen maar de Weg kiezen van de God van Israël. Over die laatste weg hebben we het hier vrijwel dagelijks, maar wat is dan de weg van de goddelozen? In onze dagen mogen we ons ook wel even … Lees meer

Vergeet mijn lessen niet

Spreuken 3:1-12 Over welke lessen hebben we het hier? Dat je je naaste moet liefhebben als jezelf is dan het meest eenvoudige antwoord.  Maar zelfs schriftgeleerden stelden dan de vraag wie mijn naaste is. Jezus van Nazareth geeft dan het verhaal over de Barmhartige Samaritaan als antwoord. En de clou van dat verhaal is dat … Lees meer

Kennis van God verwerven.

Spreuken 2:1-22 Wat weten wij over God? Eigenlijk niks, God gaat alle verstand te boven. Hoe vaker en hoe meer je over de God van Israël nadenkt hoe minder je er van lijkt te snappen. Waar woont die God, hoe kan het dat die God van alles heeft geschapen. Van die God wordt gezegd dat … Lees meer

Daarom lach ik om je ongeluk

Spreuken 1:20-33 Er is geen groter vermaak dan leedvermaak. laat iemand over een bananenschil uitglijden en de toeschouwers lachen zich een ongeluk. Veel films en televisieprogramma’s zijn op het principe van leedvermaak gebaseerd. En toch vinden we het ook een beetje genant. over echt leed lach je niet. over echt leed worden alleen verborgen grappen … Lees meer

Een dwaas veracht de wijsheid

Spreuken 1:1-19 We beginnen vandaag te lezen in het boek Spreuken. Een aparte vorm van beschrijving van het geloof. Hier gaat het niet over voorbeelden van de omgang van God met mensen, van mensen met God, hier staan geen liederen, het wordt niet verteld over hoe de wereld eigenlijk in elkaar zit, maar hier gaat … Lees meer

Kom tot inkeer

Matteüs 4:12-25 Je moet maar durven. Een gedachte die regelmatig opkomt als je de verhalen over Jezus van Nazareth leest. We hebben het verhaal van Johannes gelezen die aan de Jordaan bij de woestijn mensen opriep weer volgens de Wet van de Woestijn te gaan leven en, als teken dat ze hun leven wilden veranderen, … Lees meer

De mens leeft niet van brood alleen

Matteüs 4:1-11 We geloven niet in de duivel, maar we geloven in God. Als je dat zegt rijst de vraag wat je dan moet met dit verhaal van Matteüs. Nu staat er in het verhaal dat Matteüs er niet bij is geweest. Het lijkt een journalistiek verslag van een gesprek, of een serie gesprekken, tussen … Lees meer

De armen brood geven

Psalm 132 Vandaag zingen we met de kerk een bijzonder lied uit de Bijbel mee. Een pelgrimslied staat er boven. De zangers doen of ze koning David zijn. Niet zo maar de koning maar de koning die de wet van God weer in het midden van het koninkrijk wil zetten. De ark dat was de … Lees meer

Op elke reine plaats

Leviticus 10:12-20 Rein en onrein zijn begrippen die je door de hele Bijbel, de Hebreeuwse Bijbel en het Nieuwe Testament, kan tegenkomen. Met name in het boek Leviticus kun je de voorschriften voor rein en onrein tegenkomen. Dat komt omdat het boek Leviticus ook de speciale regels voor Priesters en Levieten geeft. De dienst rond … Lees meer

Aäron zweeg.

Leviticus 10:1-11 Vandaag lezen we een verhaal van het soort dat veel mensen een afkeer heeft bezorgd tegen de verhalen uit de Hebreeuwse Bijbel. Een wreed verhaal over de dood van de zonen van Aäron veroorzaakt door de God van Israël, bah een wreed en nutteloos verhaal. Als we het lezen zonder te weten waar … Lees meer

Ze zegenden het volk.

Leviticus 9:7-24 Waarvoor zijn al die offers bedoeld? We lezen allerlei voor ons ingewikkelde voorschriften over het slachten van dieren die vervolgens in stukken worden gesneden en verbrand, buiten de legerplaats of op het altaar. Wij doen dat zo niet meer, wij doen dat eigenlijk helemaal niet meer. Toch staat het als gebod in de … Lees meer

Zeven dagen zal jullie wijding duren.

Leviticus 8:31”“9:6 De Priesters van Israël zijn nu gewijde priesters en nu breekt het gewone werk aan. Maar ook dat gewone werk, het werk van alle dag moet gewijd worden. En het werk van alle dag staat in de Bijbel in het teken van de schepping. In zes dagen schiep God de hemel en de … Lees meer