Er wacht nog steeds een sabbatsrust.

Hebreeën 4:1-13 Wie afziet van een eigen carrière, het najagen van winst en het verdringen van anderen van een zogenaamd hogere positie, zal merken dat je wordt overvallen door een weldadig gevoel van rust en vrede. In die rust is er alle tijd om een medemens te helpen. In die vrede zie je ook ineens … Lees meer

Horen jullie vandaag zijn stem

Hebreeën 3:1-19 Wij hebben eigenlijk geen idee van de tijd waarin deze preek voor de Hebreeën werd geschreven. Toch is dat belangrijk om te kunnen snappen wat er staat en waarom het er staat. De titel van de brief doet vermoeden dat de brief is geschreven aan een gemeente van overwegend Joden, maar de geleerden … Lees meer

Het mensenkind dat u naar hem omziet?

Hebreeën 2:1-9 De schrijver van deze preek zegt in het gedeelte van vandaag dat het  niet uitmaakt of de boodschap nu van engelen komt of van God zelf. Die nieuwe hemel en die nieuwe aarde staan in elk geval niet onder heerschappij van de engelen. Voor die nieuwe hemel en die nieuwe aarde moet je … Lees meer

Gerechtigheid hebt u liefgehad

Hebreeën 1:1-14 Vandaag beginnen we een preek te lezen. En we doen de preek eigenlijk onrecht door die in stukjes te knippen en elke dag een stukje van die preek te lezen. Van wie die preek is weten we niet. Vroeger dacht men dat de preek van Paulus was maar dat is niet zo. Je … Lees meer

U haat allen die onrecht doen.

Psalm 5 De vraag waar het kwaad vandaan komt houdt veel mensen al heel en heel lang bezig. We hebben immers een God die ooit met mensen begonnen is? Die God had toch de aarde geschapen voor de mensen zodat zij daarop zouden leven? Die God had toch gezien dat het goed was? Waar kwam … Lees meer

‘Laat je hand zakken!’

2 Samuël 24:15-25 Hoe stom kun je zijn? Hoe kom je er bij dat je met het tellen van de bevolking iets zou kunnen bereiken. De Bijbelse boodschap is dat je moet vertrouwen op de barmhartigheid van de Heer. Dat wat God ons aan goeds schenkt is immers ontelbaar. Maar wij willen tellen, mensen tellen, … Lees meer

Schrijf de weerbare mannen in

2 Samuel 24:1-14 Er is nog een bijzonder verhaal dat helemaal aan het eind van het tweede boek Samuël te vinden is. Het gaat over de macht van Koningen en het gemak je eigen verlangens aan God toe te dichten. Het zal duidelijk zijn dat hoe groter je leger is hoe sterker je bent. Het … Lees meer

Bij elkaar waren het er zevenendertig.

2 Samuël 23:8-39 Denk nu niet dat die David dat allemaal op zijn eentje had gedaan. Er wordt natuurlijk in al die verhalen uit de Boeken 1en 2 Samuël gesproken over soldaten, maar het was niet David alleen die de soldaten aanstuurde en de overwinningen behaalde. Je bent dan wel Koning en je moet dan … Lees meer

De laatste woorden van David.

2 Samuel 23:1-7 Een kort lied dat het laatste deel van de boeken van Samuël afsluit.Het verhaal uit de boeken van de profeet Samuël ging over Koning David. De verhalen vertelden ons hoe Samuël optrad als Rechter over Israël maar moest zwichten voor het verzoek van het volk een Koning aan te stellen. Het volk … Lees meer

Dood, waar is je angel?

1 Korintiërs 15:50-58 De manier waarop Jezus van Nazareth zijn kruisiging onderging en stierf aan het kruis heeft op zijn volgelingen diepe indruk gemaakt. Wie, aan een kruis gehangen, helpt zijn medegekruisigden, wie kan vanaf een kruis nog troost zoeken voor zijn moeder, wie bidt voor zijn beulen hangend aan een kruis? Die liefde kon … Lees meer

Maar hoe worden de doden opgewekt?

1 Korintiërs 15:35-49 Er zijn mensen, dieren en dingen. Er zijn lichamen op aarde en er zijn hemellichamen. Ondanks alle wetenschap die we tegenwoordig hebben is het spraakgebruik nog niet veel anders. De schitterende sterren aan een heldere hemel in een donkere nacht spreken nog steeds tot de verbeelding. Wat nu die opstanding uit de … Lees meer

Elke dag sterf ik opnieuw

1 Korintiërs 15:29-34 In de begindagen van het Christelijk geloof waren er zelfs mensen die zich lieten dopen op naam van een ander. Ze gaven daarbij de namen van hun vader, moeder, geliefde of kinderen op die net waren gestorven. Want ook die zouden er bij moeten zijn, bij de komst van Christus, als de … Lees meer