Ze vergelden goed met kwaad

Psalm 38 Wie goed doet goed ontmoet? Vergeet het maar, stank voor dank krijgen is nog wel het minste dat je vaak moet verwachten, de psalmdichter wiens psalm we vandaag meezingen zag zelfs goed met kwaad vergelden. Vandaag zingen we mee met een psalm om te herdenken, om te vieren. En dan niet een feestdag … Lees meer

U bestudeert de Schriften

Johannes 5:39-47 Jezus van Nazareth citeert zeer regelmatig de Schriften, het Oude Testament. De schrijvers van de vier evangelieën citeren overigens niet de Hebreeuwse Bijbel zoals wij die nu kennen en die ook als basis heeft gediend voor de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar ze citeren de Griekse vertaling bijgenaamd de vertaling van de 70, LXX … Lees meer

Ik kan niets doen uit mijzelf.

Johannes 5:30-38 Ergens in de Evangelieverhalen wijst Jezus van Nazareth op de bomen en zegt dan dat je aan de vruchten de boom kunt herkennen. De genezing van de verlamde op de Sabbath, rond een van de feestdagen waarop je naar de Tempel moet, heeft een discussie los gemaakt over de aard van zijn persoon. … Lees meer

Wie het goede gedaan heeft

Johannes 5:24-29 Er wordt in de Bijbel en vooral in het nieuwe Testament, op twee manieren gesproken over “doden”. Meestal gaat het niet over gestorven en begraven mensen maar over mensen die in zo’n onderdrukte situatie zijn dat er niets meer van hun eigen persoonlijkheid over is en dat ze dus net zo goed dood … Lees meer

De Zoon kan niets uit zichzelf doen.

Johannes 5:14-23 Het beeld van de gelovige die zich ziet als een kind van God komt ook in het Oude Testament veelvuldig voor. Zeker in de Psalmen roepen de dichters God regelmatig aan als zijn kinderen. In dit gedeelte eigent Jezus van Nazareth zich dat beeld als het ware toe. De Farizeeën verwijten hem zich … Lees meer

‘Wilt u gezond worden?’

Johannes 5:1-13 Niet iedereen kan gezond worden maar als je je alleen afhankelijk maakt van een ander dan wordt je nooit gezond. Zelfs iemand met een gebroken rug wordt naar huis gestuurd door het ziekenhuis als die niet verteld waar de pijn zit. Jezus van Nazareth gaat naar Jeruzalem om één van de pelgrimsfeesten te … Lees meer

Uw zoon leeft.

Johannes 4:43-54 In het verhaal dat Johannes ons vertelt in zijn Evangelie is Jezus van Nazareth zijn werk niet begonnen in het Galilea waar hij was opgegroeid. Het spreekwoord was, zo wordt het hier ook geciteerd, dat een profeet in eigen land niet wordt geëerd. Jezus van Nazareth was wel begonnen met wonderen, volgens dit … Lees meer

Die profeten verkondigen leugens

Jeremia 14:11-22 Ook in onze dagen zijn er van die zogenaamde christenen die zeggen dat je een sterker land zou kunnen krijgen als je 1 miljard bezuinigt op de ontwikkelingssamenwerking. Ze zetten 10 duizenden verstandelijk gehandicapten op straat omdat het beter zou zijn voor de economie. Ze dwingen de gemeenten fors te bezuinigen op de … Lees meer

Met lege kruiken keren ze terug.

Jeremia 14:1-10 Bij alle militaire dreiging die op het land Juda afkomt is er in het gedeelte dat we vandaag lezen ook sprake van een grote droogte. En regen is nodig om het graan en het gras te laten groeien. Zonder gras geen vee en zonder graan geen brood. Maar het is zo droog in … Lees meer

Wee jou, Jeruzalem

Jeremia 13:15-27 Mooi vroom klinkt dat, die oproep aan het volk om zich te verootmoedigen, om neer te buigen, voordat de duisternis intreed, voordat ze worden weggevoerd in ballingschap. Ze hopen op het licht maar ondanks die verootmoediging maakt God het aardedonker. En als ze zelfs daar niet naar luisteren dan zal God eenzaam huilen … Lees meer

Ik zal onverbiddelijk zijn

Jeremia 13:1-14 De God van Israël laat Jeremia zijn volk vertellen dat diezelfde God zijn volk zal vernietigen. Niet zo maar even geestelijk, dat ze in de war raken, droevig worden en dan zich bekeren, maar zoals een oude lap die nergens meer voor deugt, vergaan is en weggeworpen moet worden. De boodschap uit het … Lees meer