Het gefluister van een zachte bries.

1 Koningen 19:9b-21 Waar is God? Wanneer ontmoet je God? Is God in het lawaai van de massa, of in het vuur van een machtige toespraak of een intense praise song? Als je dit verhaal van Elia op je laat inwerken dan kom je tot de ontdekking dat God alleen in de zorg voor een … Lees meer

Word wakker en eet wat

1 Koningen 19:1-9a Wat doe je als je iemand in de woestijn onder een stuik ziet liggen? Dan maak je wat te eten en te drinken klaar, En als iemand daarna weer gaat slapen dan doe je dat nog een keer want dan heeft iemand kennelijk last van uitputting. Dat is wat Elia overkomt als … Lees meer

HEER, mijn God, u wil ik eeuwig loven

Psalm 30 Vandaag zingen we met de kerk een Psalm mee met een politieke geschiedenis. Want de Psalm begint met  het opschrift :” Een lied bij de inwijding van de tempel”. In de Statenvertaling stond nog ” een lied der inwijding van Davids huis.” Voor beide vertalingen is wel wat te zeggen. In het Hebreeuws … Lees meer

Er is niets te zien

1 Koningen 18:30-46 Heerlijk als een verhaal vol symboliek zit. Stortregens vallen er op het einde die dreigen de koning weg te spoelen. Alsof de zondvloed van Noach weer gekomen is. Maar water speelt van begin af in dit verhaal een belangrijke rol. Zelfs in tijd van droogte zit Elia kennelijk niet zonder water. Hij … Lees meer

Het bleef stil, niemand gaf antwoord.

1 Koningen 18:16-29 Eigenlijk is het toch merkwaardig dat dit verhaal niet is verfilmd. We kennen verfilmingen van het Oude Testament genoeg. “Green Pastures”, met de schepping en het verhaal van Noach, “Ten Commandments” over de uittocht uit Egypte en “Samson en Delila” over de Richter Simson. Maar dit verhaal over Elia op de Karmel … Lees meer

Obadja had groot ontzag voor de HEER.

1 Koningen 18:1-15 De verhalen over de profeet Elia zijn echte volksverhalen. De enkeling die zich met succes verzet tegen de willekeur van de machtige koning. Tal van romans en films uit onze tijd behandelen hetzelfde thema en als het actiefilms zijn lopen ze de kans behoorlijk populair te worden. In het verhaal dat we … Lees meer

Koning Herodes hoorde van hem

Marcus 6:14-29   De Bijbel is zo groot en staat zo vol prachtige verhalen dat het soms lastig is om al die verhalen op de juiste manier te vertellen. In het Nieuwe Testament staan sommige verhalen dan ook nog drie of vier keer op verschillende manieren verteld en dus met verschillende bedoelingen, om ons steeds … Lees meer

Hij is toch die timmerman

Marcus 6:1-13   Het heeft heel lang geduurd voordat Rudi Carell in Alkmaar werd geëerd. Pas toen hij  stopte met grote shows op de Duitse Televisie kreeg hij in Alkmaar van de gemeente de penning van verdienste. Daarna heeft het overigens nog een aantal jaren geduurd voordat hij in Nederland ook een Koninklijke onderscheiding kreeg. … Lees meer

Tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden.

Romeinen 11:25-36 En dan te bedenken dat er in de geschiedenis van het Christendom mensen waren die het Oude Testament maar wilden afschaffen omdat het volk Israel afgedaan zou hebben. Niets is minder waar. Paulus schrijft hier dat er zich binnen het Jodendom een scheiding heeft voltrokken zodat aan alle Heidenen het Evangelie verkondigd zal … Lees meer

God heeft hun geest verdoofd

Romeinen 11:7-24 Dat kan ons dus ook overkomen, dat onze geest is verdoofd en dat we het even niet meer zien zitten met dat geloof. Dat gebeurt dus met veel mensen tegenwoordig. En dat gaat soms heel langzaam. Je gaat elke zondag naar de kerk, al jarenlang, maar het werk wordt steeds drukker, je gezin … Lees meer

God heeft zijn volk niet verstoten.

Romeinen 11:1-6 Als je de geschiedenis van het Christendom bestudeert kun je je niet voorstellen hoe van de vroege Middeleeuwen tot in onze tijd het volk Israël werd vervolgd en vernederd. Ik bedoel dan het religieuze volk Israël want we moeten een onderscheid maken met de Staat Israël, een staat net als alle andere staten, … Lees meer