Ik vergeef je alles wat je hebt gedaan.

Ezechiël 16:53-63

Er zijn mensen die niets van de God van de Bijbel moeten hebben omdat die zo wreed zou zijn tegen schijnbaar onschuldige burgers. Kijk nu eens naar de burgers van Sodom. Ze wilden wel sexueel contact hebben met de gasten van Lot, ze drongen zich zelfs op, en ze zouden best wel aanhangers kunnen geweest zijn van een gruwelijke vruchtbaarheids godsdienst, maar om nu zo’n stad met alle inwoners om te keren en te verwoesten dat gaat toch wel heel ver. Ezechiël wijst op een andere kant van God. Slecht spreken over Sodom is hoogmoed, het sexuele contact tussen mannen veroordelen is verkeerd, het staat hier echt. De veroordeling van de religie van Sodom, de verwoesting er van is om ons een les te leren, zo moeten we het dus niet doen. Maar de inwoners van Sodom wordt hun gedrag vergeven. Zelfs aan Jeruzalem wordt vergeven dat ze zich heeft ingelaten met vreemde goden, dat ze zich heeft uitgeleverd aan winst en profijt. Als zelfs Sodom wordt vergeven, als zelfs Jeruzalem in ere zal worden hersteld, dan moet het met ons toch ook eens goed kunnen komen. Dat gaat niet zomaar. Van Jeruzalem wordt door de profeet gezegd dat ze zich zal schamen, dat ze zal zwijgen omdat ze vernederd werd, dat ze eerst zal moeten overdenken wat ze heeft gedaan, maar dat het haar zal worden vergeven. Dat overdenken van wat we hebben gedaan geldt natuurlijk ook voor ons. En dat wordt ons moeilijk gemaakt. Want wie zou nu niet willen overdenken waarom we meegesleurd werden in de Amerikaanse oorlog in Irak? We weten dat die oorlog gebaseerd was op de leugen dat er massavernietigingswapens zouden zijn. We kunnen vermoeden dat de oorlog te maken heeft gehad met de oliehandel, misschien wel met het veilig stellen van winsten tijdens de huidige energiecrisis. We bedenken dan dat Shell een Nederlands-Britse onderneming is die profijt heeft van de stijgende prijzen en dat ook de prijs van ons aardgas is gekoppeld aan de prijs van ruwe olie. Maar liepen wij eerder de goden van winst en profijt achterna in die oorlog dan de God van Liefde en gerechtigheid? Saddam Hoessein was een schurk die met gifgas een deel van zijn eigen volk te lijf ging. Maar hoe zat het met ons en met onze leiders? Waarom verbergt Balkenende de feiten en weigert hij een onderzoek? Waarom heeft Bos zich laten overhalen accoord te gaan met de weigering van dat onderzoek? Het moet toch duidelijk zijn, ook aan onze leiders, dat fouten kunnen worden vergeven als we inzien wat we fout deden en daar in de toekomst van af willen zien? Dat geldt ook voor ons in ons dagelijks leven. Wie inziet wat fout was en een andere weg wil inslaan, de Weg van eerlijk delen en de Weg van Jezus van Nazareth, die zal worden vergeven wat fout werd gedaan, zelfs al was het iets gruwelijks als destijds in Sodom.

Plaats een reactie