Dan is hij weer rein.

Leviticus 14:1-20

Als je ooit geneest van een levensbedreigende ziekte dan mag je dat vieren ook. Je bent immers bevrijd van de dood, de ziekte heeft jou niet meer in de greep. Dat kan soms ook zonder te genezen maar door bij de dag te gaan leven en te letten op de goede dingen die het leven je nog kan brengen. De Bijbel kent een aantal rituelen om dit soort gebeurtenissen te markeren en te vieren. Nu hebben rituelen in allerlei godsdiensten iets magisch gekregen, een geur van tovenarij. Dat hoeft dus niet zegt de Bijbel. Rituelen zijn er voor om gebeurtenissen in de tijd te markeren en te kunnen vieren en herdenken. Wij kennen zulke rituelen bij geboorte, huwelijk en sterven, maar soms maken mensen ze ook bij verhuizen, pensionering en scheiding. Dat mag, als er maar respect voor medemensen uit spreekt en het je helpt weer vrij te worden om te doen in het leven waartoe we geroepen zijn, anderen te helpen. In dit gedeelte speelt allereerst het wassen een belangrijke rol. Dat is bij huidziekten natuurlijk niet zo vreemd.

Als je daarvan genezen bent wil je dat weten en dat laten zien ook. Maar dan die vogels en dat slachten. In het Oude Testament staat bloed voor het leven. Het bloed van de ene vogel betekent de vrijheid voor de andere vogel, zo is de patiënt bevrijdt uit de greep van de ziekte Het wegvliegen van de vogel markeert daarmee het verdwijnen van de ziekte, met bloed van de geslachte vogel keert het leven in de gemeenschap terug. In Israel is dus het weg laten vliegen van een ritueel met bloed gedoopte vogel dus niet een truc om genezing te krijgen en het offer niet noodzakelijk om goden tevreden te stellen. De genezing blijkt uit de zorgvuldige inspectie die de priester steeds heeft uitgevoerd. De genezen zieke krijgt weer de plaats in de gemeenschap die dit lid van de gemeenschap als gezonde verdient. Iedereen kan er getuige van zijn. Zo gaan wij niet met genezen zieken om. Als je van een ernstige ziekte genezen bent dan zal die wel niet zo erg geweest zijn wordt er dan gefluisterd.

 In de alternatieve geneeskunde maken dit soort rituelen nogal eens onderdeel uit van het genezingsproces en in de reguliere geneeskunde worden ze nogal eens vergeten. De alternatieve geneeskunde staat daardoor in de verdenking niet te werken en te berusten op bijgeloof. De reguliere geneeskunde gaat nogal eens voorbij aan het ingrijpende van een ziekte. Mensen zijn afhankelijk van de dokter die ze behandeld en die afhankelijkheid moet op een goede dag worden opgeheven, mensen moeten hun onafhankelijkheid weer terug krijgen, bevrijdt van de ziekte en de medische wetenschap. Als dat niet goed gebeurd blijven mensen soms hangen in hun rol van zieke en keer op keer terug komen bij de dokter of om bevestiging van hun genezing te vragen of om verdere behandeling van de inmiddels genezen ziekte te vragen. Verstandige dokters doorzien dit proces en bieden een ritueel aan om de genezing te bevestigen en de onafhankelijkheid van de patient terug te geven. . Het is duidelijk dat in de Bijbel de patient centraal staat, die moet zorgvuldig worden behandeld. Als het een besmettelijke ziekte betreft dan moet voorkomen worden dat ook anderen de ziekte krijgen maar dat betekent nooit dat de patient voor altijd moet worden uitgesloten.  Vraagt de zorgvuldigheid die we in de Bijbel tegenkomen ook niet om er alles aan te doen te voorkomen dat de aanleg wordt doorgegeven? Al is het alleen maar om de ouders het gevoel te geven in elk geval niet het lijden dat ze kennen aan hun kinderen te hebben doorgegeven. Ethische discussies waarbij ook Leviticus ons kan helpen, de liefde als richtsnoer voor het leven.

Plaats een reactie