De heilzame leer

Titus 2:1-10

Veel mensen denken dat al die stukjes advies in de Bijbel voor eens en voor altijd en voor iedereen als vaste wetsregels opgelegd zijn. Zo is het natuurlijk niet. Titus werkte voor de Kretenzers. We kennen Kreta van de verhalen over de Minotaurus, de Stiermens die in een groot doolhof werd gehouden en waar jonge mannen en vrouwen aan geofferd werden. We kennen ook de verhalen over het stierspringen waarmee de jonge mannen van Kreta hun mannelijkheid konden bewijzen. Het zijn allemaal verhalen over een volk dat bezeten was door angst voor vruchtbaarheid. Toen Paulus er gestrand was op weg naar Rome werd hij voor een god aangezien toen hij iemand genas van een slangenbeet. De gemeente van Jezus moest daarom een andere uitstraling krijgen. Aan het begin van dit stuk gaat het om de heilzame leer en aan het eind van dit stuk over het aanzien van de heilzame leer. En kijk dan eens naar wat er staat over oudere mannen. Dat het geen dronkaards moeten zijn lijkt voor de hand te liggen, de Romeinen konden overigens zeer uitgebreid genieten van zeer verfijnde maaltijden, die hoefden echt niet te wachten op Kerstmis. Soberheid is dus zo gek nog niet.

Gezond in geloof en in de liefde en de volharding. Wat een merkwaardige opsomming lijkt het. Geloof gaat nog maar liefde en volharding. Bij die laatste twee komt de aap uit de mouw. De meeste van geloof, hoop en liefde is de liefde volgens Paulus, een liefde zo heet het  die zichzelf niet zoekt. Liefde voor de mensen. En vanuit die liefde kan een slaaf gehoorzaamheid aan zijn meester gevraagd worden. Vrouwen kan gevraagd worden het tegendeel van liederlijkheid uit te stralen. Uit liefde voor mensen die je moet proberen te betrekken bij het verhaal van Jezus, met die volstrekt nieuwe manier van met elkaar en met de wereld om te gaan moet je zelf anders gaan leven, vanuit liefde, zorg, ingetogenheid, zuiverheid en waardigheid. Als je goed kijkt krijgen mannen en vrouwen, jongeren en ouderen, slaven en vrijen dezelfde adviezen  van Paulus. Van het aanbrengen van een soort rangorde, waarbij de een de baas over de ander is, is geen sprake, allen hebben de mogelijkheid om reclame te maken voor het nieuwe leven.

Allen wordt gevraagd die mogelijkheid aan te grijpen. In Christus is geen onderscheid tussen mensen en nu wordt aan Titus gevraagd dit ook in zijn nieuwe gemeente in praktijk te brengen. Die vraag kan ook aan ons worden gesteld. Dan moeten wij onszelf afvragen of we in onze gemeenten onderscheid maken tussen mensen op grond van hun sociale status, hun sexe of sexuele geaardheid of hun leeftijd. Voor allen geld immers dat geloof, hoop en liefde uitgestraald moet worden en voor ons samen of iedereen daar wel voldoende de kans voor krijgt.In de nacht van dinsdag op woensdag gaat een groot deel van Nederland voor haar jaarlijkse kerkbezoek naar een plaatselijke kerk. Ga mee en straal uit wat deze brief aan Titus heeft geleerd. Neem desnoods een paar zwervers of asielzoekers mee, of een paar vreemdelingen die al langer bij je in de buurt wonen, niet om ze te bekeren maar om te laten zien dat we samen aan een betere wereld kunnen werken. Een wereld zonder angst voor elkaar, vreest niet, een wereld met vrede op aarde en in mensen een welbehagen..

Plaats een reactie