Jeruzalem, dat de profeten doodt

Lucas 13:31-35

In het Evangelie van Lucas draait alles om Jeruzalem. Het verhaal begint daar in de Tempel met de priester Zacharias en het eindigt daar ook als de volgelingen van Jezus van Nazareth naar de Tempel gaan. Jeruzalem is het centrum van het verhaal en in het verhaal het centrum van de wereld. Daar wordt immers de Wet van de Woestijn bewaard. De wet die ooit werd ontdekt door het volk Israel en die de garantie zal vormen voor een ideale wereld. Een wereld waar, zoals later zal worden gezegd, de straten van goud zijn en alle tranen zijn gedroogd. Juist in Jeruzalem zul je kunnen horen en leren dat die wereld er komt als de mensen geleerd hebben hun naasten lief te hebben als zichzelf. Daarom kunnen de armen bevrijding worden aangezegd zoals in het Evangelie van Lucas wordt verteld. Maar Jezus van Nazareth beseft dat het niet eenvoudig zal zijn. Daar waar de wet het meest voor de hand ligt is het verzet het grootst en de mensen die willen dat het liefhebben van de naasten wordt omgezet in daden worden het hardst aangepakt. Bij ons is het al niet anders. Rijke woningcorporaties die zouden moeten bijdragen aan het herstel van de veertig prachtwijken die dat herstel meer dan hard nodig hebben doen er alles aan om die medewerking te ontlopen. Ze schuiven daarbij hun collega corporaties naar voren die al miljoenen hebben geïnvesteerd en over het algemeen prachtige plannen hebben gemaakt met de bewoners van die wijken en de gemeentebesturen om prachtwijken ook echt prachtwijken te maken. Die wijken zijn van belang voor tienduizenden armen in onze samenleving, voor veel van de vreemdelingen onder ons ook. Maar degene die het hardste klaagt is de voorzitter van Bouwend Nederland, de vereniging van ondernemingen die de wet overtraden en de bouwfraude opgezet hebben, de grootste fraude uit de vaderlandse geschiedenis. De nieuwe winsten voor die ondernemingen lopen gevaar. In plaats van het gemakkelijker te maken voor de woningcorporaties, de regering en de mensen die in de prachtwijken wonen door af te zien van de vaak omvangrijke winsten die deze bedrijven opstrijken bij bouwprojecten en renovaties klagen ze over de ruzie die er gemaakt wordt. Als straks het werk in de prachtwijken begint roept iedereen hallelujah, maar als het op meebetalen aankomt dat is het gescheld en gemopper niet van de lucht. In onze prachtwijken gaat het om de zorg voor de armen, net als in Jeruzalem en dat wat daarover in het Evangelie van Lucas staat geldt ook voor onze samenleving vandaag.

 

Plaats een reactie