Aan armen wordt het goede nieuws bekendgemaakt

 Matteüs 11:2-15

Johannes de Doper was echt niet de laatste die zich af vroeg of die nieuwe wereld er nu kwam of niet. Was die Jezus van Nazareth nu de beloofde bevrijder of zou dat nog wel even duren? Johannes de Doper zat in de gevangenis, hij had bijna het hele volk bekeerd en gedoopt in de Jordaan en was toen door de Koning, een marionet van de Romeinse bezetter, in de gevangenis gezet. Het antwoord is dat men aan de vruchten de boom herkent. In de Hebreeuwse Bijbel, ons Oude Testament, was beloofd dat de komende Zoon van God, de bevrijder van de armen de blinden weer zou doen zien, de verlamden weer zou doen lopen, de mensen met huidvraat zou reinigen, de doven weer zou doen horen,de doden zou opwekken en de armen het goede nieuws bekend zou maken. Dat is precies wat de leerlingen van Johannes de Doper te zien kregen, hij is het dus.
 
Maar waar letten we op, letten we op de fraaie gesneden pakken van de politici, de mooie hoedjes op de derde dinsdag in september of letten we op zaken die meer waardevol zijn? Om de strijd tegen de armoede altijd bij ons te dragen is er een wit polsbandje ingevoerd. Soms zou je willen dat alle polsbandjes vervangen worden door een regenboogpolsbandje, dat herinnert ons aan de strijd tegen kanker, tegen aids, tegen zinloos geweld, tegen armoede en tegen alle andere slechte dingen in de wereld. Of het nieuws voor de armen echt goed wordt ligt  geheel aan onszelf. Het smoezenboek is dikker dan de Bijbel. Op oneigenlijke gronden niet doen wat Wijs is wordt in alle toonaarden bezongen. Het begin van de Wijsheid is het ontzag voor God. Dat ontzag is te vinden  bij de Wet uit de Woestijn. Die wet die zich laat samenvatten als: “je moet je naaste liefhebben als je zelf”. Als we ons allemaal aan die regel zouden houden breekt het koninkrijk van God aan.

Sinds Johannes de Doper echter opriep om juist die Weg te gaan en het stof van het oude leven af te spoelen wordt dat Koninkrijk met geweld bedreigd. Het gaat zelfs zover dat mensen het zich willen toeëigenen en wie was het ook al weer die een beperking van de hypotheekrenteaftrek, waardoor de meeste subsidie in ons land bij de rijkste mensen terecht komt, onbespreekbaar heeft verklaard? Jezus van Nazareth neemt het zeer op voor Johannes de Doper, hoe verschillend ze ook zijn beiden gaat het om de mensen die weg van de dood zich naar het leven zouden moeten keren.

Want de dag dat armen bevrijd worden zal komen, brandend als een oven, Johannes was, net als de profeet Elia, daar een wegbereider voor. Mattheüs vertelt ons dat Jezus van Nazareth rechtstreeks uit het Oude Testament naar ons toekomt, Johannes de Doper is de laatste profeet, Jezus van Nazareth de eerst geboren Zoon van God. Dat door profeten beloofde Rijk is dus al begonnen, dat is dus al doorgebroken. We zullen er alleen in moeten gaan geloven en het gestalte geven, net als Jezus van Nazareth de boodschap laten zien aan de armen, juist in deze dagen als hen afgenomen wordt wat ze nog hadden. We kunnen er elke dag aan werken, ook vandaag weer.

Plaats een reactie