Het lijkt op zuurdesem

Lucas 13:10-21

Telkens als je getallen in de Bijbel tegenkomt moet je oppassen, ze betekenen vaak meer dan je denkt. Nu is er niet een geheime getallenleer in de Bijbel verborgen maar ze verwijzen vaak naar gebeurtenissen die te maken hebben met de gebeurtenis waarover het verhaal gaat of die betekenis geven aan het verhaal. Zo begon de ballingschap van Israël in het achttiende jaar van de regering van Nebukadnessar, in de Griekse vertaling van de Septuagint wordt het begin van de ballingschap zoals beschreven door de profeet Jeremia aangeduid met hetzelfde woord dat hier met kromgebogen wordt vertaald. Toen werd Israël kromgebogen. Maar 18 staat ook in het verhaal van de Galileërs wier bloed met het bloed van offerdieren werd vermengd, er waren 18 doden toen de toren van Siloam bij Jeruzalem op hen viel. Die kromgebogen vrouw hebben historici overigens ook buiten de Bijbel ontdekt. Na de verwoesting van de Tempel in Jeruzalem, in het jaar 70, werd de Tempelbelasting vervangen door een belasting voor de bouw van een tempel voor Jupiter in Rome. Daarvoor werden speciale munten geslagen. Op die munt kwam een gebogen vrouw voor. We weten dat het Evangelie van Lucas na het jaar 70 is geschreven. Zo krijgen vernedering en bevrijding hier een heel eigen kleur en betekenis. Dat de boodschap van Jezus van Nazareth voortborduurt op de boodschap van Jeremia hadden we al eens eerder gezien. Die gaf aan de ballingen het advies groenten te telen en zich te bekommeren om de armen in Babel. Hier bevrijdt Jezus van Nazareth iemand van onderdrukking door genezing. Dus niet door geweld, niet door verzet, niet door isolement van mensen die anders geloven. Dat speelde in de dagen Jezus van Nazareth allemaal een grote rol. Maar het tonen van liefde, bekommernis voor de zwakken doortrekt heel de samenleving. Alles en iedereen krijgt er iets van mee. Zelfs in onze seculiere samenleving waar steeds minder mensen iets van Jezus van Nazareth of de God van Israël willen weten speelt de liefde voor de naaste nog steeds een rol, evenals het verzet daartegen overigens. Een mosterdboom kennen wij niet meer. Maar wie wel eens met een beukenootje voor een beukeboom heeft gestaan zal zich verbazen over de kracht die in zo’n beukenootje verscholen zit. Iedereen nu die de naaste lief heeft als zichzelf, die alles over heeft voor de zwakken, samen wil wonen met de vreemdelingen, heeft een kracht zoals dat beukenootje. Die liefde kan bij iedereen uitgroeien tot een boom waarin de vogels kunnen nestelen. Ieder van ons kan beginnen met dat zuurdesem dat de samenleving doordrengt, vandaag nog.

Plaats een reactie