Praatjesmakers en bedriegers

Titus 1:10-16     
 
Ze zijn er nog steeds de praatjesmakers en bedriegers. Laatst is er bijvoorbeeld nog een boek verschenen waarin beweerd wordt dat Jezus, Maria en Maria Magdalena op magische wijze met de schrijvers in verbinding staan en beweerd hebben dat voetbal op Tweede Kerstdag zou bijdragen aan de wereldvrede. Hoe het ook zij, het moet duidelijk zijn dat dit niets met het Christelijk geloof te maken heeft. De namen zijn gejat uit de Bijbel maar de inhoud heeft er niet mee van doen. Er zijn ook TV programma’s met telkens weer een nieuw medium, dat vervolgens na enige tijd weer door de mand valt en een bedrieger blijkt te zijn. Een oud citaat van Shakespeare, er is meer tussen hemel en aarde, moet de indruk wekken dat wat gesuggereerd wordt echt is. Het is dus niet echt, het bestaat niet en het heeft geen waarde, alleen de waarde in geld uitgedrukt voor de makers. Paulus heeft de wetenschap overigens een citaat gegeven waar lang op is gestudeerd: “Alle Kretenzers zijn leugenaars, zei de Kretenzer” Deze zin kan dus niet. Of de Kretenzer liegt en dan is hij een leugenaar, maar zijn niet alle Kretenzer leugenaars, of de Kretenzer liegt niet en dan zijn alle Kretenzers leugenaars maar dan liegt hij dus ook en zijn niet alle Kretenzers leugenaars. Volgens Paulus liegt deze valse profeet dus. Paulus kan behoorlijk tekeer gaan tegen deze valse profeten en valse leraars. Ik heb er al eens eerder op gewezen dat er in de Bijbel forse scheldpartijen tegen profiteurs voorkomen. De daden zijn uiteindelijk toonaangevend voor het waarheidsgehalte. Worden de armen er beter van, komt er echte rechtvaardigheid en vrede? Is er echt sprake van een welbehagen in mensen? Komend kerstfeest zullen we weer veel vrome woorden horen over een zielig kindje in een kribbe, over die arme Maria en Jozef en een volle herberg. Dat laatste staat overigens niet in de Bijbel maar ja dat er geen plaats was moet toch verklaard worden. Zelfs de stal komt niet in de Bijbel voor. Alleen de voederbak, kribbe, zeiden we vroeger. Daar werd de baby ingelegd, in doeken gewikkeld, net als Jezus van Nazareth later zelf in het graf gelegd zou worden. Nu zweven er weer engeltjes door het luchtruim en lagen er herdertjes bij nachte. Vrome predikers maken de mensen kleiner, het leed groter, en de stal warmer, of kouder, dan vriest het en hagelt het en sneeuwt het rond de Middelandse Zee. De armen worden weggepoetst in preken van Anton Piek die met kerst bekeken kunnen worden in een christelijke Efteling. Het zijn de sprookjes die bij het jaargetijde horen. Dat de schapen in Israël van mei tot september in het veld bleven was door de geleerden even vergeten. Een waarschuwing zo een paar dagen voor kerst is dus zeker op z’n plaats. Paulus waarschuwt voor iets dat hij Joodse verzinsels noemt. In zijn tijd wilde men graag de Griekse godsdiensten verenigen met de Joodse Godsdienst. Dan gaat het ineens over je eigen geluk, over praten met je voorouders, praten met geesten. Dan gaat het over toekomstvoorspellingen, over de taal van de sterren. Voor Paulus moet je alleen letten op de daden. Daarom: als je mee wil doen met het verhaal van Jezus van Nazareth en wil helpen de wereld te bevrijden van bedrog, onderdrukking, onrecht en armoede dan heeft ook het kerstverhaal daarin een eigen betekenis.

Plaats een reactie