In de kronieken van de koningen van Juda

1 Koningen 22:41-54 Is het nu allemaal waar wat er in de Bijbel staat? Het antwoord is misschien en nee. Twee antwoorden dus. Want de vraag of iets waar is gaat niet over geloof maar gaat over natuurwetenschappen. Daar zijn in de loop van de geschiedenis regels opgesteld waarmee je stellingen in de wetenschap, ook … Lees meer

Maar dat is de koning van Israël

1 Koningen 22:29-40 Als de leider valt raken de soldaten in verwarring. Vechten op eigen verantwoordelijkheid wordt in een leger nu eenmaal niet aangemoedigd. Daarom is het zo bijzonder als manschappen in het heetst van de strijd wel de verantwoording voor hun kameraden op zich nemen, soms worden ze daarvoor ook onderscheiden, vaker worden ze … Lees meer

Het zal je beslist lukken.

1 Koningen 22:13-28 Je kent ze wel die evangelisten die de mond vol hebben van “Gods plan met jou”. En jij maar denken wat zouden ze toch bedoelen? En maar terugkomen bij ze, en maar bidden, en maar geld geven. Maar dat plan is steeds niets anders dan die evangelist volgen en geld geven. De … Lees meer

Ieder in hun staatsiegewaad op een troon

1 Koningen 22:1-12 Daar moet je dus altijd voor uitkijken. Als de ene koning bij de andere op bezoek gaat dan kan het gemakkelijk weer op oorlog uitdraaien. Hoe je samen de vrede kan verzekeren is heel wat moeilijker te bedenken. Of het nu gaat om een verbond tussen Rusland en Amerika om Noord Korea … Lees meer

Hij is mijn vriend.

1 Koningen 20:23-43 De uitspraak van Jezus van Nazareth in het Nieuwe Testament dat je je vijanden lief moet hebben wordt wel als revolutionair en geheel nieuw afgeschilderd. Dat klopt dus niet. Ook die uitspraak is in verhalende vorm in het Oude Testament terug te vinden. Hier vinden we zo’n voorbeeld. Het verhaal gaat over … Lees meer

Uw mooiste vrouwen en flinkste zonen ook

1 Koningen 20:1-22 Die Koning Achab wordt door de Bijbel als een zeer slechte koning afgeschilderd. Maar waarom eigenlijk? Als je dit verhaal goed leest zou je bijna gaan denken dat het een dappere onbaatzuchtige koning is. Als Benhadad met 32 andere koningen al het goud en zilver van de koning eist, en ook nog … Lees meer

Recht en gerechtigheid

Psalm 99 Soms moet je bij bepaalde bijbelgedeelten extra letten op wat er niet wordt gezegd. Vandaag zingen we een Psalm mee die heel mooi het Koningschap van de God van Israël bezingt, maar die in de krachtige uitroep uit het eerste vers direct doet denken aan de kruisiging van Jezus van Nazareth zoals dat … Lees meer

Genade zij met jullie.

2 Timoteüs 4:9-22 Met de hierboven staande wens sluit de tweede brief aan  Timoteüs af. Hoe het met de schrijver en met Timoteüs af zal lopen blijft verder onbekend. Het heeft kennelijk geen verband met het verhaal over God en de mensen zoals dat in de Bijbel wordt verteld. In het gedeelte dat we vandaag … Lees meer

Jij echter moet in alles nuchter zijn

2 Timoteüs 4:1-8 Er komt een tijd dat we ons omringen met leraren die ons naar de mond praten. Die dus niet meer wijzen op de werkelijke betekenis van het Evangelie, of van het woord van God wat hetzelfde betekent, maar de dingen zeggen die we graag willen horen. Nu gaan die dingen dus niet … Lees meer

Weduwen en vreemdelingen doden ze

Psalm 94 We zingen vandaag een psalm mee waarin de God van Israël gesmeekt wordt de hoogmoedigen, de goddelozen, de uitbuiters en onderdrukkers eindelijk eens het loon te geven dat ze verdienen. Hun hebzucht zorgt er voor dat zwakken en de minsten in de samenleving sterven en geen deel van leven hebben. Let op dat … Lees meer

Allen die ”¦”¦..zullen worden vervolgd.

2 Timoteüs 3:10-17 Alle gelovigen zullen worden vervolgd. Dat lijkt in ons land voorlopig alleen op te gaan voor Moslims. Want Moslim zijn dat mag eigenlijk niet. Niet dat de vervolgers weten wat Moslims zijn. Sommigen hebben wel eens iets gelezen over de publicaties van Islamieten uit de Middeleeuwen. Toen in Spanje de Joden met … Lees meer