In vrede te leven

Hebreeën 12:14-29   In 2004 verscheen de Nieuwe Bijbelvertaling die wij hier in onze dagelijkse column volgen. Die Nieuwe Bijbelvertaling heeft in 2005 de publieksprijs van het CPNB gewonnen. Elk jaar kiest een jury van boekverkopers een vijftal boeken en iedereen mag op het internet stemmen op een boek. Dat hoeft dan niet een door … Lees meer

De machtelozen dringen ze opzij.

Amos 2:6-16 Amos profeteerde in Israël, niet in het hele rijk dat we als zodanig benoemen, niet in het Israël van David en Salomo, maar het Israël dat was ontstaan na de splitsing in een Noordrijk en een Zuidrijk, een rijk van 10 stammen, Israël en een rijk van 2 stammen, Juda. Voor de luisteraars … Lees meer

De HEER brult vanaf de Sion

Amos 1:1-10 Vandaag beginnen we te lezen in het boek van de profeet Amos. Tenminste in de Christelijke Bijbel, ook in de Nieuwe Bijbelvertaling, is dit boek als zelfstandig boek opgenomen. Het staat dan in de rij van zogenaamde kleine profeten. In de Hebreeuwse Bijbel staat Amos als een soort hoofdstuk in een apart boek, … Lees meer

Mijn huis moet vol zijn

Lucas 14:12-24 We hebben zo allemaal wel onze beslommeringen. De hypotheek moet worden afgelost, er moet regelmatig worden overgewerkt, je moet toch ook eens naar het theater en de bioscoop. Dan zijn er nog sportwedstrijden waar je niet buiten kunt. Als je kinderen hebt moet je vrijwel elke dag de kinderen brengen naar en halen … Lees meer

Daar hadden ze geen antwoord op.

Lucas 14:1-11 Er is in de Kerkgeschiedenis nog wel eens gedaan of Jezus iets tegen de Joden zou hebben gehad. Nu komen we in het verhaal over Jezus van Nazareth weinig tegen over wat de Duitsters “zelfhaat” noemen. Jezus van Nazareth was voluit Jood en wilde dat ook voluit zijn. Hij deed mee in het … Lees meer

Weg met jullie, rechtsverkrachters!

Lucas 13:22-30 Denk nu niet dat er in de Bijbel alleen in vriendelijke voorkomende woorden tegen elkaar wordt gesproken. Niets is vaak minder waar. Vooral Jezus van Nazareth kon, zo vertellen de vier Evangelieverhalen, soms onbarmhartig uithalen. Vooral tegen mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. We kennen dat nog steeds, … Lees meer

Een toren te sterk voor de vijand.

Psalm 61 Waarmee zal ik mijn God vergelijken? Het is een vraag die vandaag de dag gemakkelijk als een inleiding tot spotternij opgevat wordt. Maar als je de Psalmen goed leest dan tuimelen de vergelijkingen over God over elkaar heen. Zo ook in de Psalm die we vandaag meezingen, begeleid door snarenspel overigens. Het is … Lees meer

Als rechtmatig eigendom

Genesis 23:1-20 Heel het land zal Uw nakomelingen gegeven worden was de droom van Abraham. Maar ook hij wist dat God een grens aan het menselijk bestaan had gesteld. Na zo’n 120 jaar moest het toch wel afgelopen zijn, dan keerde het lichaam weer tot stof en de adem van God weer terug naar God. … Lees meer

Zandkorrels op het strand langs de zee

Genesis 22:15-24 Het lijkt er op dat met de gebruikelijke oosterse overdrijving Abraham beloond wordt voor zijn vertrouwen op God. Wie kan nu de sterren aan de hemel tellen of de zandkorrels aan de oever van de zee? Maar wellicht hebben deze beelden toch een diepere betekenis. In de laatste verzen van dit hoofdstuk worden … Lees meer

Doe hem niets

Genesis 22:1-14 Ook tegenwoordig zijn er veel mensen op zoek naar een soort God, de betekenis van iets, of van iets dat na de dood zou kunnen komen, naar iets waar hun geliefden zijn gebleven. Er zal toch wel iets zijn. Er is immers meer tussen hemel en aarde dan het verstand verklaren kan. Ook … Lees meer

Sta ons bij tegen de vijand

Psalm 60 Vandaag een psalm die regelmatig in de Tempel klonk als het volk zich weer eens bedreigd voelde door een buitenlandse vijand. Dat staat er toch niet boven zou je zo zeggen. Er staat toch dat dit een stil gebed van David is dat hier ter lering staat. Maar dat stil gebed van David … Lees meer