Genade zij u en vrede

Filemon 1-14 Vandaag beginnen we te lezen in het meest persoonlijke briefje dat in de Bijbel is opgenomen. Een klein briefje eigenlijk ook. Van de een aan de ander. Zoiets als de brief van Lubbers aan Verhagen met de oproep op te houden met onderhandelen met de PVV. Dat was een open brief en ook … Lees meer

Kan geen leerling van mij wezen

Lucas 14: 25-35 Zucht naar populariteit is Jezus van Nazareth vreemd. Hij is op weg naar Jeruzalem en hele scharen trekken met hem mee. Hij had op die weg een wetgeleerde de raad gegeven de Wet van Mozes te volgen, met dat prachtige verhaal over die Samaritaan. En in die wet staat dat je je … Lees meer

Dan zult u gelukkig zijn

Lucas 14:12-24 Die opstanding der rechtvaardigen brengt menigeen in verwarring. Want na de dood is alles toch afgelopen? Het lichaam vergaat tot stof en de Adem die van God kwam keert weer terug naar God. De mens is niet meer. Er staat dan ook “in de opstanding der rechtvaardigen” en iedere keer als er rechtvaardigen … Lees meer

Voor een maaltijd

Lucas 14: 1-11 Die maaltijd is een verzinsel van de vertalers van de Nieuwe Bijbelvertaling. Er staat in het Grieks “om brood te eten” En we weten dat die uitdrukking te maken heeft met het leren van de Tora, de Wet van Mozes. Dat brood, het ongezuurde brood van de bevrijding, en het Manna dat … Lees meer

Deze woorden van bemoediging

Hebreeën 13: 17-24 Dit slot van de brief aan de Hebreeën maakt dat je bijna zou gaan denken dat de brief door Paulus is geschreven. De hoop om snel bij de gemeente te zijn aan wie de brief is gericht, de opmerkingen over Timoteüs, je vindt vergelijkebare opmerkingen letterlijk terug in brieven waarvan wel vaststaat … Lees meer

Naar de stad die komt

Hebreeën 13:7-16 Als het dan gaat om de samenleving als zodanig, om de aarde in haar geheel, hoe moeten we ons dan gedragen? Het laatste vers van het gedeelte van vandaag geeft op die vraag voor ons het meest heldere antwoord, liefdadigheid en solidariteit, dat zijn offers waarin God behagen schept. En die uitleg maakt … Lees meer

De tijd is gekomen!

Jesaja 66: 18b-24 Soms is de vraag waarom er toch zoveel politiek zit in de uitleg van de Bijbel. Het gaat toch om je eigen zaligheid, je eigen geloof, je eigen heil? Het gedeelte dat we vandaag lezen bepaald ons maar weer eens bij het feit dat het in de Bijbel nooit echt om je … Lees meer

Kan een volk in één keer worden geboren?

Jesaja 66:7-18a Dat was een lastig probleem na de ballingschap. In het land Israël woonde een handjevol afstammelingen van achterblijvers bij de ballingschap. En nu kwamen daar de ballingen bij die terugkeerden uit ballingschap. Zo werd het tenminste genoemd maar die teruggekeerde ballingen waren afstammelingen van hen die oorspronkelijk in ballingschap waren weggevoerd. Ze hoorden … Lees meer

De aarde mijn voetenbank

Jesaja 66:1-6 Dat de aarde de voetenbank van de God van Israël is is niet onbelangrijk. Al te gemakkelijk geloofde men in allerlei godsdiensten dat de Tempel die men gebouwd had de woonplaats was van de goden die men er vereerde. Als die Tempel werd verwoest dan had men zich kennelijk vergist. In de godsdienst … Lees meer

Doe alle moeite!

Lucas 13:22-35 Het is geen zaak voor het laatste nippertje, dat Koninkrijk van God. Zo van tegen de tijd dat je oud bent en voelt dat je gaat sterven dan ga je even in God geloven en leven zoals hij heeft geboden en dan kom je er wel. Zo is het niet antwoordt Jezus van … Lees meer

Het lijkt op zuurdesem

Lucas 13:10-21 Telkens als je getallen in de Bijbel tegenkomt moet je oppassen, ze betekenen vaak meer dan je denkt. Nu is er niet een geheime getallenleer in de Bijbel verborgen maar ze verwijzen vaak naar gebeurtenissen die te maken hebben met de gebeurtenis waarover het verhaal gaat of die betekenis geven aan het verhaal. … Lees meer

Nog eenmaal zal ik de aarde doen beven

Hebreeën 12:25-13:6 Was dat maar waar, dat na het gerommel en gedonder op de berg Horeb, toen de God van Israël het volk toesprak,  de aarde nog eenmaal had gebeefd. Hier wordt wel heel aardig een uitspraak van de profeet Haggaï aangehaald maar aardbevingen maken we immers met grote regelmaat mee tot verdriet van de … Lees meer