Mij zal God vrijkopen

Psalm 49 Vandaag zingen we een lied dat bijna niet te vertalen was uit het Hebreeuws. Misschien ook wel omdat we de boodschap die er achter ligt bijna niet willen begrijpen. Maar het lied laat een oude wijsheid horen, namelijk dat het geen enkele zin heeft je voor jezelf uit te sloven in het leven. … Lees meer

Niets is geheim

Lucas 12:1-12   Alles komt uit. De renners in de Tour de France zijn er de afgelopen jaren soms op hardhandige manier achter gekomen. Waar ze zijn en wat ze doen, het wordt zo veel gecontroleerd dat het binnen enkele uren uitkomt. Natuurlijk, er zijn in onze samenleving moorden en andere misdaden die niet worden … Lees meer

Wee ook jullie, Wetgeleerden!

Lucas 11:45-53 Vandaag nemen we de Wetgeleerden of Schriftgeleerden onder handen. Er wordt fors tegen tekeer gegaan. Maar wie zijn of wie waren dat dan wel? Het was een aparte groep binnen de samenleving van Israël. De groep was ontstaan in de tijd van Ezra en Nehemia. Toen was de Tempel herbouwd en een nieuwe … Lees meer

Het een doen zonder het andere te laten

 Lucas 11:37-44   Vandaag kan er weer eens flink op de Farizeeën gescholden worden. We kennen ze en ze staan in onze taal in een kwade reuk. Ze krijgen in dit schriftgedeelte van Jezus van Nazareth ongezouten de waarheid gezegd. Maar mogen wij blij zijn geen Farizeën te zijn? Dat is nog maar de vraag. … Lees meer

Want ik zal hun lot ten goede keren

Jeremia 32:36-44   In de dagen van Jeremia was het volk Israël aangeland in de donkerste dagen van haar geschiedenis. Er was er een belegering van Jeruzalem, verwoesting stond voor de deur. De godsdienstige en bestuurlijke elite reageerde zoals zoveel belegerde elites doen, ze willen oorlog voeren ook al kost dat alleen maar veel levens. … Lees meer

Ze hebben me daarmee gekrenkt

Jeremia 32:26-35 Het is niet zo maar een stad die in het verhaal van Jeremia zal worden verwoest. Die verwoesting staat vast. Daar is geen ontkomen meer aan. Daarvoor is het kwaad dat de bewoners gedaan hebben te groot, te massaal. Dat kwaad kunnen ze ook niet op anderen afschuiven. Ze werden er niet toe … Lees meer

U bewijst uw liefde aan duizenden

Jeremia 32:16-25   Jeremia ziet de stad Jeruzalem vallen voor zijn ogen. En dat terwijl die God van Israël zulke grote daden had verricht. Die God had immers het volk Israël uit de slavernij van het dodenland Egypte geleid. En die God had dat volk geleerd dat als je de fout in gaat ook je … Lees meer

Eens zullen opnieuw akkers worden gekocht

Jeremia 32:1-15   De Bijbel is geen geschiedenisboek. In de wetenschap, historie heet het daar, zijn regels opgesteld waaraan beweringen moeten voldoen willen ze wetenschappelijk verantwoorde geschiedschrijving zijn. Dat wat er in de Bijbel staat voldoet niet aan die regels. Dat moeten we niet willen ook want de Bijbel vertelt ons geen geschiedenis maar vertelt … Lees meer

Het oog is de lamp van het lichaam

Lucas 11:27-36   Wie oren heeft om te horen, die hore. We kennen de uitspraak wel. Maar luisteren we er ook naar. In dit gedeelte besluit Jezus van Nazareth met het beeld van het oog. Het oog is de lamp van het lichaam klinkt het hier. Wij beschouwen onze ogen vaak als ramen naar de … Lees meer

Wie niet met mij is, is tegen mij

Lucas 11:14-26   We hebben het al vaker gezegd, alleen van het goede kan het goede komen, van het kwade komt het kwade. Wij geloven in het goede, in de God van Liefde en in Jezus van Nazareth die dat goede heeft volgehouden zelfs door de dood heen. In de duivel, of het kwade, of … Lees meer

Het brood dat wij nodig hebben

Lucas 11:1-13   Vandaag vragen wij ons af hoe je moet bidden. Jezus van Nazareth gaf daarin volgens het Evangelie van Lucas les op verzoek van zijn leerlingen. Het gedeelte dat we uit de Bijbel lezen vandaag begint niet alleen met het beroemde Onze Vader in de versie van het Evangelie van Lucas. We bidden … Lees meer

Moeite en leed

Psalm 90   Het boek van de Psalmen wordt vaak toegeschreven aan de zingende en spelende koning David van wie wordt verteld dat hij als herder op de harp leerde spelen en zelfs een opstandige koning Saul met zijn harpspel kon kalmeren. Maar een aantal van de 150 Psalmen die in dit liedboek zijn verzameld … Lees meer