Hun zon gaat onder op klaarlichte dag

Jeremia 15:1-9 Nood leert bidden. Mensen worden nog wel eens opgeroepen hun ellendige situatie onder ogen te zien en als ze het moeilijk hebben op hun knieën te vallen en God in hun nood aan te roepen. Helpt dat dan? Belooft de Bijbel dat God mensen in hun partikuliere of eigen nood te hulp zal … Lees meer

De profetische woorden

1 Timoteüs 1:12-20 Welke profetische woorden over Timoteüs zijn uitgesproken vermeldt de Bijbel niet. In de Handelingen staat te lezen dat hij nog een jonge knaap was toen besloten werd dat hij met Paulus mee zou reizen en dat hij geliefd was in de gemeenten waar hij vandaag kwam. Hij zou kennelijk van jongs af … Lees meer

Ze zijn vervallen tot zinloos gepraat

1 Timoteüs 1:1-11   Vandaag beginnen we te lezen in de eerste van de drie brieven uit het Nieuwe Testament die de Pastorale Brieven worden genoemd. Ze worden traditioneel aan Paulus toegeschreven, maar veel geleerden nemen aan dat leerlingen van Paulus of diens opvolgers de brieven hebben geschreven. De brieven hebben als adres een paar … Lees meer

De vossen hebben holen…..

Lucas 9:51-62   Jezus van Nazareth gaat zijn weg naar het einde en het Evangelie van Lucas vertelt ons dat dat einde ligt in Jeruzalem. Daar was het verhaal ook begonnen. Aan het begin van het Evangelie van Lucas staat Zacharias, de priester zonder hoop en verwachting die met stomheid geslagen wordt als hij ontdekt … Lees meer

Wie de kleinste onder jullie allen is

Lucas 9:37-50   Een ongelovig en dwars volk zijn we vaak. Bang voor geesten en demonen, bang voor tegenwerking en mislukking, bang voor ons eigen hachje. Is er een jongen die genezing behoeft, kennelijk van een epileptische aandoening, staan we met onze handen in het haar en raken we in paniek in plaats van die … Lees meer

Het waren Mozes en Elia

Lucas 9:28-36   In het Evangelie van Lucas staan de Wet en de Profeten centraal. Je zou het Evangelie van Lucas zelfs kunnen lezen als een hervertelling van de Wet en de Profeten. Het is dus geen wonder dat Mozes en Elia hier verschijnen, want van hen werd geschreven dat ze opgenomen in de hemel … Lees meer

Dagelijks het kruis op zich nemen

Lucas 9:18-27   Het Evangelie van Lucas is geschreven lang na de kruisiging en opstanding van Jezus van Nazareth. Maar de woorden dat je jezelf moet verloochenen en dagelijks je kruis op moet nemen achter Jezus aan hebben tot veel misverstanden geleid. Deze woorden zijn geschreven in tijden van vervolgingen die vele eeuwen doorgingen. Er … Lees meer

In groepen van ongeveer vijftig

Lucas 9:10-17   In het Evangelie van Lucas staan de dingen niet zomaar. De plaats waar dit verhaal zich afspeelt is Betsaïda en dat betekent: “het huis van vis”, en vijf broden en twee vissen spelen een rol. Voor elke dag van de week is er iets te eten, er is een dagelijks brood. Maar … Lees meer

Geen brood en geen geld

Lucas 9:1-9   De volgelingen van Jezus van Nazareth werden later volgens het boek van de Handelingen de mensen van de Weg genoemd. Zij immers volgden die bijzondere weg van Jezus van Nazareth. Volgens sommige geleerden maakten ze van het zonder thuis zijn, geen huis hebben maar rondtrekken, zelfs hun ideaal, als je volgeling van … Lees meer

U hebt zijn glans gedoofd

Psalm 89:39-53 Wie het verhaal van Koning David kent weet dat zelfs die koning uiteindelijk niet heel zijn leven de koning is gebleven die God had gewild. Hij kreeg te maken met de pest toen hij een volkstelling liet uitvoeren, alsof God er nietvoor  kon zorgen dat zijn volk groot en sterk werd. Hij kreeg … Lees meer

Door uw gerechtigheid

Psalm 89:16-38 Hoewel deze Psalm gaat over David, de koning van Israël, de beste koning die ze ooit hebben gehad, zingt dezelfde Psalm dat niet David maar God op de troon van Israël zit. Het is dan ook een lied op de successen van Israël. Dat ging pas goed als er gerechtigheid en recht in … Lees meer

Van u ook de aarde

Psalm 89:1-15 Afgelopen week was er al een dag waarop we deze Psalm in haar geheel gelezen hebben. Dat was nogal een eind en de samenstellers van het leesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap, dat we hier dagelijks volgen, vonden het kennelijk noodzakelijk om aan het eind van deze week nog een paar keer in te … Lees meer