Genade zij met jullie.

2 Timoteüs 4:9-22 Met de hierboven staande wens sluit Paulus zijn tweede brief aan zijn knecht Timoteüs af. Hoe het met hen af zal lopen blijft verder onbekend. Het heeft kennelijk geen verband met het verhaal over God en de mensen zoals dat in de Bijbel wordt verteld. In het gedeelte dat we vandaag lezen … Lees meer

Jij echter moet in alles nuchter zijn

2 Timoteüs 4:1-8 Er komt een tijd dat we ons omringen met leraren die ons naar de mond praten. Die dus niet meer wijzen op de werkelijke betekenis van het Evangelie, of van het woord van God wat hetzelfde betekent, maar de dingen zeggen die we graag willen horen. Nu gaan die dingen dus niet … Lees meer

Allen die ……..zullen worden vervolgd.

2 Timoteüs 3:10-17 Alle gelovigen zullen worden vervolgd. Dat lijkt in ons land voorlopig alleen op te gaan voor Moslims. Want Moslim zijn dat mag eigenlijk niet. Niet dat de vervolgers weten wat Moslims zijn. Sommigen hebben wel eens iets gelezen over de publicaties van Islamieten uit de Middeleeuwen. Toen in Spanje de Joden met … Lees meer

Wees waakzaam!

Marcus 13:28-37 Soms zijn de gelijkenissen van Jezus van Nazareth kleine grapjes. Iedereen wil weten wanneer het nu eens echt lente wordt. Dat je dan naar de bomen moet kijken of er al blaadjes aan komen is natuurlijk een dooddoener. Je kunt ook naar de kalender kijken, of de vogels in de lucht. Iedereen weet … Lees meer

Bid dat het niet in de winter gebeurt

Marcus 13:14-27 Nood leert bidden. Als je de verschrikkingen leest die in dit Bijbelgedeelte beschreven zijn dan kun je je dat heel goed voorstellen. De vele opstanden die tijdens en na het leven van Jezus van Nazareth in Palestina plaatsvonden maakten het leven steeds zwaarder. Uiteindelijk werd in het jaar 70 de Tempel in Jeruzalem … Lees meer

Aan alle volken het goede nieuws

Marcus 13:3-13 Zo ver zijn we nog lang niet, dat aan alle volken op de aarde het goede nieuws is verkondigd. In de tijd dat het evangelie van Marcus werd geschreven leek het heel wat dichterbij dan vandaag. Toen geloofde men dat er zeventig volken op de wereld waren en dat eigenlijk al die volken … Lees meer

Een arme weduwe

Marcus 12:35-13:2 Als het uitgangspunt van je godsdienst is dat je je naaste lief moet hebben als jezelf, dat je dus in de eerste plaats oog moet hebben voor de armen in de samenleving, voor de weduwe en de wees stond er in de Hebreeuwse Bijbel die we tegenwoordig het Oude Testament noemen, wat zie … Lees meer

Heb uw naaste lief als uzelf.

Marcus 12:28-34 Wat is dat nu dat geloven? Zelfs schriftgeleerden kunnen er mee in de knoop zitten. Ze hadden altijd geleerd dat het zat in het nauwkeurig volgen van alle 163 geboden uit de eerste vijf boeken van de Bijbel. Over het hoe en wanneer van het volgen van die geboden waren lange discussies gevoerd. … Lees meer

Hij kroont de vernederden

Psalm 149 Op deze laatste zondag van het kerkelijk jaar zingen we mee met Psalm 149. Volgende week is het de eerste zondag van de advent en dan begint de kerkelijke cyclus van feest en gedenkdagen weer opnieuw. Deze Psalm is een vreugdepsalm voor het einde der tijden. Hier loopt de geschiedenis op uit. Al … Lees meer

In volkomen vertrouwen op de Heer

2 Makkabeeën 7:30-42 Hier komen we dan aan het einde van het verhaal over de zeven broers en hun moeder en hoe ze gemarteld werden en gedood omdat ze ingeburgerd wilden blijven in het volk van Mozes en niet wilden inburgeren in het volk en de cultuur van de Griekse koning. De jongste broer heeft … Lees meer

Kijk naar de hemel en de aarde

2 Makkabeeën 7:20-29 Boven het hoofdstuk dat we dezer dagen aan het lezen zijn stond als opschrift “De marteldood van zeven broers en hun moeder”. De afgelopen dagen hebben we gelezen over de dood van zes broers. Blijft dus nog een zevende broer en de moeder van de zeven broers. In het gedeelte van vandaag … Lees meer

De hoop die God ons geeft

2 Makkabeeën 7:13-19 In zijn prachtige lied over de liefde, die Paulus opnam in zijn brief aan de Corinthiërs, spreekt Paulus over “geloof, hoop en Liefde” De meeste daarvan is de Liefde, maar die liefde kan kennelijk ook niet helemaal zonder geloof en hoop. En over hoop horen we niet zoveel. Hier wel. Als het … Lees meer