Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen?

Romeinen 8:31-39 Daar komen de borstkloppers. We hebben immers altijd gelijk? We gaan met God en wat is er dan nog verder te zeggen? God is aan onze kant, wie kan dan nog tegen ons zijn. Machthebbers die op oorlogspad willen gaan citeren graag deze tekst uit de Brief van Paulus aan de Romeinen. Maar … Lees meer

Laat mij het pad gaan van uw geboden

Psalm 119:33-40 Het is een taal die ons hedendaagse mensen vreemd is geworden. Onder het pad van geboden ga je immers gebukt. Het is een last, het is ook lastig. Al die wetten en regels, ze knellen en beperken. Zo vreemd is het geworden. Want onder het pad van de geboden die in deze psalm … Lees meer

Onderwijs mij in uw wetten

Psalm 119:25-32 Bijna 1000 bladzijden hebben we inmiddels geschreven in ons avontuur met de Nieuwe Bijbelvertaling op basis  van het leesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap. Het nieuwe leesrooster voor het volgende jaar is daar al te downloaden en ons avontuur is nog steeds niet teneinde. De vraag die we ons aan het begin stelden was … Lees meer

Ik ben een vreemdeling op aarde

Psalm 119:17-24 Als je jezelf een vreemdeling bent dan hoedt je je er wel voor om anderen het recht te ontzeggen samen met jou op aarde te wonen. Wie goed kijkt naar deze Psalm zal ontdekken dat de dichter alle mensen vreemdelingen vindt. Iedereen zal welbewust op deze aarde een eigen weg moeten kiezen. Het … Lees meer

Hoe kan wie jong is zuiver leven?

Psalm 119:9-16 Vertalingen zijn eigenlijk maar stamelende pogingen om het origineel van de boodschap weer te geven. De Naardense Bijbel vertaalt  bovenstaande zin alsvolgt: “Bij wat houdt wie jóng is zijn pad schóon?” Het antwoord is steeds hetzelfde: “Door zich te houden aan Uw woord”. De Naardense Bijbel vertaalt het echter wat aktiever en aktie … Lees meer

God met ons

Matteüs 1:18-25 Terwijl in de kerken over de hele wereld het tweede hoofdstuk uit het Evangelie van Lucas wordt gelezen als het geboorteverhaal van Jezus van Nazareth lezen wij het verhaal zoals het opgetekend staat in het Evangelie van Mattheüs. Het is wat minder romantisch. Geen stal, geen herders, geen zingende engelen van vrede op … Lees meer

Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham

Matteüs 1:1-17 Vandaag beginnen we te lezen in het Evangelie van Mattheüs. Het verhaal over de bevrijding van de armen zoals opgetekend in een boek dat ontstond tussen 40 en 70 na het begin van onze jaartelling. Dat het geschreven is door ene Mattheüs staat nu niet direct in de oudste handschriften. Maar in de … Lees meer

…..dat Israël zal uitbotten en bloeien.

Jesaja 26:20-27:6 Jesaja had het over het dode volk waar geen leven meer in zat en dat in ballingschap zou worden afgevoerd. En zoals veel mensen doen had ook Jesaja gezocht naar de zin van het lijden van zijn volk. Dat ze ongehoorzaam waren geweest aan de Wet van de Liefde, van onvoorwaardelijk delen met … Lees meer

Wij gaan de paden van uw recht.

Jesaja 26:7-19 Dat je verlangt naar de Heer hoort dus volgens het Boek van de profeet Jesaja bij het gaan van de paden van het recht van die Heer. Volgens de profeet zijn het de goddelozen die dat recht nooit zullen leren. Het zijn de verdrukten en vertrapten die een beroep doen op dat recht … Lees meer

Vertrapt door de zwakken

Jesaja 26:1-6 Wie het kerstverhaal uit het Evangelie van Lucas nog eens terugleest weet dat het zelfs de zwakste mensen nog kan lukken om het sterkste keizerrijk voor de gek te houden. Want wie had nu gedacht dat ze het bevel, om allemaal naar hun eigen plaats te gaan, in Bijbelse zin zouden uitleggen. Jozef … Lees meer

Voor alle volken een feestmaal

Jesaja 25:6-12 Heel langzaam begint voor de profeet het feest te dagen. Op de berg waar de Wet wordt bewaard is het voor alle volken goed toeven, uitgelezen gerechten en belegen wijnen, een feestmaal rijk aan merg en vet, met pure, rijpe wijnen. Een prachtig beeld je ziet het voor je. Het hoogtepunt is dan … Lees meer