Onderwerp u dus aan God

Jakobus 4:1-10 Er wordt wel eens gedaan of het Christelijk geloof een levenshouding is waarbij niks mag en van alles moet. Niets is minder waar. Paulus wees ons er al op dat vrijheid het hoogste goed is voor een Christen en wie de brief van Jacobus goed leest zal het opvallen dat er veel vermaningen … Lees meer

Niets is geheim

Lucas 12:1-12 Alles komt uit. De renners in de Tour de France zijn er de afgelopen drie weken soms op hardhandige manier achter gekomen. Waar ze zijn en wat ze doen, het wordt zo veel gecontroleerd dat het binnen enkele uren uitkomt. Natuurlijk, er zijn moorden en andere misdaden die niet worden opgelost. Er zijn … Lees meer

Het een doen zonder het andere te laten

Lucas 11:37-53 Farizeën en wetgeleerden. We kennen ze en ze staan in onze taal in een kwade reuk. Ze krijgen in dit schriftgedeelte van Jezus van Nazareth ongezouten de waarheid gezegd. Maar mogen wij blij zijn geen farizeën of wetgeleerden te zijn? Dat is nog maar de vraag. Farizeën probeerden de leer van het volk … Lees meer

Het oog is de lamp van het lichaam

Lucas 11:29-36 Wie oren heeft om te horen, die hore. We kennen de uitspraak wel. Maar luisteren we er ook naar. In dit gedeelte besluit Jezus van Nazareth met het beeld van het oog. Het oog is de lamp van het lichaam klinkt het hier. Wij beschouwen onze ogen vaak als ramen naar de buitenwereld. … Lees meer

Wie niet met mij is, is tegen mij

Lucas 11:14-28  We hebben het al vaker gezegd, van het goede kan alleen het goede komen, van het kwade komt het kwade. Wij geloven in het goede, in de God van Liefde en in Jezus van Nazareth die dat goede heeft volgehouden zelfs door de dood heen. In de duivel, of het kwade, of de … Lees meer

Het brood dat wij nodig hebben

Lucas 11:1-13 Vandaag vragen wij ons af hoe je moet bidden. Jezus van Nazareth gaf daarin volgens het Evangelie van Lucas les op verzoek van zijn leerlingen. Het gedeelte dat we uit de Bijbel lezen vandaag eindigt niet met het beroemde Onze Vader in de versie van het Evangelie van Lucas. Het leert ons ook … Lees meer

Geef jij het paard zijn kracht?

Job 39:13-30 Ook vandaag zijn de gevolgen van de hernummering van teksten in de Nieuwe Bijbelvertaling te merken. Het gedeelte dat we vandaag lezen is in andere vertalingen genummerd als hoofdstuk 39:16-33. Dit laatste deel van hoofdstuk 39 gaat over de onzekerheden in de oorlog. In de tijd dat het boek Job werd geschreven was … Lees meer

Dat een voet het kan breken

Job 39:1-12   Ook vandaag moeten we even waarschuwen voor de nieuwe tekstnummering die in deze hoofdstukken van het boek Job heeft plaatsgevonden in de Nieuwe Bijbelvertaling. In andere vertalingen is het Job 39:4-15. Maar de hier gehanteerde bijbelvertaling is nu eenmaal de nieuwste van het Nederlands Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting, de Nieuwe Bijbel Vertaling. … Lees meer

Heeft de regen een vader?

Job 38:28-41 Wie een andere vertaling leest dan de Nieuwe Bijbelvertaling kan met dit gedeelte in verwarring raken. In sommige vertalingen zijn de verzen 39, 40 en 41 genummerd als hoofdstuk 39 de verzen 1,2 en 3. Vertalingen zijn namelijk altijd keuzes van mensen. Geen vertaling is voor eeuwig. De taal waarin vertaald wordt is … Lees meer

Goddelozen blijven verstoken van het licht

Job 38:1-15 We keren vanaf vandaag in het dagelijks leesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap weer een paar dagen terug naar de lezingen uit het boek Job. Het boek waarin de vraag wordt gesteld waarom ook goede, rechtvaardige, mensen soms moeten lijden en waarom succes niet verzekerd is voor gelovigen. De vrienden van Job hadden hem … Lees meer